Wat is narrowcasting + 10 voorbeelden van effectieve content voor op kantoor

Digital signage, oftewel narrowcasting; je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar, wat is het precies? En, belangrijker nog, hoe kun je het inzetten om de interne communicatie op jouw kantoor te verbeteren? Verderop in dit artikel geven we je 10 voorbeelden van doeltreffende content.

Wat is narrowcasting?

Narrowcasting is digitale communicatie via beeldschermen. Via de digital signage beeldschermen van Samsung communiceer je gemakkelijk en doelgericht met medewerkers en bezoekers, afhankelijk van waar in jouw pand de schermen geplaatst zijn en welke content je publiceert. Denk hierbij niet alleen aan nuttige informatie, maar ook aan reclame en entertainment.

In tegenstelling tot gewone smart tv’s, zijn digital signage schermen speciaal gemaakt voor constant en langdurig gebruik. Onze schermen zijn uitgerust met een ingebouwde chip die communiceert met een cloudomgeving waarin je content kunt creëren, publiceren en monitoren.


Waarom kiezen voor narrowcasting?

Met onze digital signage schermen kun je allerlei informatie delen met jouw medewerkers en bezoekers. Ieder scherm is apart aan te sturen. Daarom is content zeer makkelijk onder te verdelen in en toe te spitsen op bepaalde verdiepingen, afdelingen of ruimtes – en daardoor ontvangers.

Met relevante, up-to-date informatie stimuleer je de betrokkenheid van medewerkers en klanten. Daarnaast kun je hen er met bepaalde content toe bewegen een handeling te verrichten. Denk hierbij aan het ontruimen van een pand of gasten zich in te laten schrijven bij de receptie.

Een goede bedrijfscultuur valt of staat met goede interne communicatie. Niet iedereen leest nog de bedrijfsnieuwsbrief en misschien zitten niet al jouw medewerkers dagelijks achter een bureau. Via beeldschermcommunicatie bereik je gemakkelijk alle medewerkers in je pand.

Omdat je de informatie op jouw beeldschermen op elk gewenst moment kunt wijzigen (en zelfs kunt inplannen) is deze altijd up-to-date. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld posters, banners of borden.

10 voorbeelden van effectief gebruik van narrowcasting

Interessant? Of heb je nog geen idee waar te beginnen? Stap 1 is natuurlijk het laten plaatsen van onze professionele beeldschermen, maar hoe dan verder? We geven je een kick-start met 10 voorbeelden van doeltreffende content.

  1. Nieuws | Omdat je content snel kunt publiceren, wijzigen en verwijderen, is het heel makkelijk om nieuwtjes te delen met iedereen in jouw pand. Denk hierbij aan algemeen of branche gerelateerd nieuws via een Nu.nl feed, maar ook updates over interne zaken als de verbouwing van een pand, nieuwe collega’s of evenementen.
  2. Bewegwijzering | Voorkom dat nieuwe medewerkers of gasten verdwalen in je pand en zorg voor een goede bewegwijzering op je schermen. En krijgt een ruimte een andere functie of ga je verbouwen? Dan is deze informatie net zo makkelijk weer bijgewerkt!
  3. Agenda | Bedrijfsuitjes, jarige collega’s, belangrijk bezoek, jubilea; communiceer allerlei belangrijke evenementen via jouw beeldschermen, zodat medewerkers en/of klanten helemaal op de hoogte zijn.
  4. Resultaten | Zowel voor medewerkers als klanten is het interessant om op de hoogte te blijven van algemene door het bedrijf behaalde resultaten. Bij je klanten creëer je hier immers vertrouwen mee en je medewerkers voelen zich meer betrokken en krijgen zo een duidelijk kader waarbinnen zij zichzelf én de organisatie kunnen verbeteren. Per afdeling kun je natuurlijk ook specifieke resultaten delen.
  5. Verkeers- en OV-informatie | Altijd handig om te weten; hoe kom ik van en naar mijn bestemming. Help bezoekers en medewerkers een handje door up-to-date verkeers- en OV-informatie te delen via een widget.
  6. Notificaties / Alarm | In het geval dat een pand ontruimd moet worden of er andere calamiteiten zijn, kun je alle aanwezigen snel waarschuwen middels een notificatie op alle beeldschermen.
  7. Social Media | Introduceer jouw social media kanalen bij bezoekers en medewerkers en zorg zo voor een hogere betrokkenheid. Toon bijvoorbeeld jouw LinkedIn feed op een scherm en voeg een QR-code toe voor een snelle koppeling.
  8. Advertenties / Reclame / Promoties / Aanbiedingen | Promoot (nieuwe) producten of aanbiedingen door advertenties of acties op je schermen te tonen. Denk hierbij niet alleen aan teksten en afbeeldingen, maar zeker ook aan reclames en bewegend beeld.
  9. Testimonials | Digital signage schermen zijn een perfect podium voor tevreden klanten. Toon foto’s of video’s van succesverhalen en publiceer quotes van relaties. Of toon simpelweg de logo’s van jullie partners. Een dergelijke ‘hall of fame’ is ook nog eens snel en makkelijk bij te werken. Handig voor snel groeiende bedrijven!
  10. Betrokkenheid / Persoonlijke benadering | Omdat je content vooruit kunt plannen, kun je ook inspelen op belangrijk bezoek. Weet je bijvoorbeeld dat er op woensdag een belangrijke klant of prospect op bezoek komt? Richt het scherm bij de receptie voor die dag dan in met het bedrijfslogo van je relatie en verwelkom hem of haar persoonlijk. Of zet medewerkers in het zonnetje door bijvoorbeeld aandacht te besteden aan een jubileum of prestatie.

Heb je vragen over narrowcasting en de specifieke mogelijkheden voor jouw bedrijf? We geven je graag meer informatie of een demonstratie in één van onze experience centers! Stuur een mailtje naar verkoop@samsung-bc.nl of neem telefonisch contact met ons op via +31 88 028 88 88.

Deel dit stuk

Facebook
Twitter
LinkedIn